Uradi-sam skejtboard

Električni skejtbord uradi-sam recept

15.08.2025.

Verujem da svako koga zanima ovaj tekst može da nađe neki izgovor zašto želi električni skejtbord. Nemam potrebu da opravdam svoju želju, ali bih da podelim iskustvo kako bih pomogao nekom entuzijasti da napravi svoj. Odmah bih napomenuo da su mi osim šrafcigera i vilastog ključa bili potrebni i 3D štampač i lemilicu, ali ako nemate pristup tim alatima ili nemate iskustva, moguće je sastaviti sve i bez njih, ali će Vam biti potrebna pomoć nekoga ko radi na CNC mašini da Vam ostruže adaptere za točkove. Treća opcija je upotreba brusilice i aparata za varenje.

Kupovni ili uradi-sam

Jedan od preduslova vožnje električnog skejta za mene je bila i cena. Kupio sam jeftin skejt koji se činio odličan za početak:

  • Nosivost 100kg
  • Brzina do 20km/h
  • Težina 7kg

Zvučalo je sasvim prihvatljivo za vožnju po biciklističkoj stazi u Novom Sadu. Mali domet je bio prihvatljiv jer je svakako lako napuniti na odredištu.

Najveći problem su bili mali točkovi od 70mm. Na ravnom asvaltu je to sasvim dovoljno, ali pored biciklističke staze raste drveće, pa se na njoj lako nađe krupniji žir ili kamenčić prečnika većeg od 10mm. Kada naiđe na takvu prepreku, mali točak se zaustavi na putanji od nekoliko centimetara i vozač nema šanse da se zadrži na dasci. Par puta sam pao dok nisam naučio da nastavim putanju trčeći kako bih ostao na nogama.

Jasno je bilo da mi je potreban skejt sa većim točkovima, ali kupovni su svi bili "offroad" verzije koje koštaju previše za moj budžet. Uradi-sam verzija koju ću predstaviti košta manje od 200 eura, osim ako puno materijala bacite zbog loše procene dimenzija ili zato što će te plaćati usluge drugima.

Komponente

Komponente koje sam koristio su jeftino dostupne na kupujem-prodajem, a uz malo istraživanja, mogu se naći i nove po povoljnoj ceni.

  1. Kompletan standardni longboard sam kupio polovan u odličnom stanju, a kasnije sam pronašao nov na rasprodaji za oko 50 eura. Bio je dužine 110cm, potpuno ravan. Naizgled odlična karakteristika je bila što se dosta ugiba, pa amortizuje neravnine na rapavoj stazi i pruža udobniju vožnju. Praksa je pokazala da svakako želite da napravite veći raskorak radi stabilnosti prilikom ubrzavanja i kočenja, pa noge dođu u položaj iznad osovina gde je efekat ugibanja neznatan. Ako ste visoki oko 180cm, dužinu daske preporučujem da bude bar 100cm.
  2. Pogonski točkovi koji su se najbolje pokazali su od howerboard-a, prečnika 6,5" (165mm). Maksimalna brzina je 20km/h. Brže od toga ne bih preporučio, ali ako baš želite, dostupan je howerboard sa točkovima od 8". Najpovoljnije je kupiti polovni howerboard jer sa njim dobijete i punjač i bateriju i to sve za oko 50 eura.
  3. Pasivne točkove od 6,5" možete pronaći na AliExpress-u. Takođe možete da pokušate privremeno sa manjim točkovima koje već imate, samo da dodate odstojnik koji bi ujednačio visinu daske kod prednjih i zadnjih točkova.
  4. Baterija od howerboard-a će Vam obezbediti domet od oko 9km po horizontalnom terenu. Ja sam upotrebio dva komada vezana paralelno. Sada može da se nađe i nova baterija za oko 25 eura ili manje.
  5. Upravljačka elektronika je takođe dostupna na AliExpress-u zajedno sa daljinskim upravljačem za manje 50 eura.
  6. Ostali materijal uključuje plastične kutije za baterije, adaptere za učvršćivanje točkova, a po želji i LED trake za osvetljenje.

Potrebni alat

  • Vilasti ključevi
  • Odvrtač (šrafciger)
  • 3D štampač mi je bio potreban za izradu adaptera za točkove. Moguće je sve napraviti od metala. Kada kupite polovan howerboard, proučite kako su točkovi učvršćeni. Aluminijumski adapter koji drži osovinu točka ćete upotrebiti na sličan način.
  • Bušilica ili još bolje baterijski odvijač kojim biste izbušili rupe u dasci i uvrnuli šrafove.
  • FreeCad mi je pomogao u 3D dizajnu modela za sve plastične komponente. Dostupan za sve platforme, a rad na njemu se brzo uči.
  • Šrafovi koje sam koristio za plastične komponente su pretežno standardni za drvo, dužine 35mm i prečnika 3mm. Lemilica mi je bila potrebna da ih zagrejem kako bi se lakše uvrnuli u plastiku bez pucanja. Takođe sam njome lemio žice za osvetljenje.

Minimalna konfiguracija

Ako želite da sastavite minimalnu konfiguraciju bez upotrebe 3D štampača i lemilice, biće Vam potrebno da smislite kako da učvrstite osovine pogonskih točkova na osovine skejtborda. Obratite pažnju da osovina skejta ne bude potpuno cilindrična. Ako jeste, zaravnite bar 15mm dužine aluminijuma kako biste dobili površinu oko koje adapter ne može da se okreće.

Pogonska elektronika može da se spakuje u plastičnu kutiju za pakovanje hrane. Preporučljivo je dodati aluminijumski hladnjak radi boljeg hlađenja. Dovoljno je da bude 2 puta bolji od postojeće rashladne površine. Upotrebio sam hladnjak 100x100mm i nikada se nije zagrejao.

Za bateriju se teže nalazi adekvatna kutija, ali se može napraviti od dve kutije za hranu ako ne nađete dovoljno duboku.

Konektor za punjenje koji sam upotrebio je kompatibilan sa Xiaomi električnim trotinetom, pa koristim isti punjač, ali možete iskoristiti isti koji ste skinuli sa rashodovanog howerboard-a. Na AliExpress-u je moguće pronaći sve potrebne prelaze tako da Vam neće biti potrebna lemilica.

Unapređenja

  • Pogonske točkove sam postavio napred kako bi težište bilo na prednjem delu radi lakšeg nošenja kad se podigne za osovinu zadnjih točkova.
  • Dodao sam ručku za nošenje neposredno iza kutije baterije. Kada se skejt odigne od zemlje, ruka sada ostaje opružena, pa je lakše nositi svih 12kg.
  • Prednji kraj daske sam skratio tako da kad se uspravi skejt vertikalno, daska sa prednjim točkovima čini 3 tačke oslonca, pa parkiranje zahteva manje prostora kad stoji vertikalno.
  • Osvetljenje sam pravio na 3D štampaču, ali je moguće dobro zalepiti LED trake i bez plastičnih kutija. Provodnici za napajanje mogu biti bilo kakve žice koje prelepite montažnom trakom sa donje strane daske, a ja sam upotrebio niklovane trake koje se koriste za varenje baterija. One su pljosnate, široke i mehanički veoma otporne, a lako se leme. Može da se doda i modul koji spušta napon na 12V, ali je moguće napajati LED trake i sa 36V iz baterije tako što ćete povezati 3 jednaka segmenta LED trake na red. Možete uključivati preko zasebnog prekidača, a možete iskoristiti LED lampicu na prekidaču ili sa indikatora baterije da aktivirate MOSFET tranzistor koji će povezati LED trake.
  • Pasivne točkove od 6,5" sam kupio da budu jednake veličine kao pogonski. U centru imaju ležaj unutrašnjeg prečnika 8mm. Kao osovinu za njih sam upotrebio dugačke imbus šrafove koje sam učvrstio za osovinu skejta adapterom sličnim kao za pogonske točkove.

Greške

  • Zadnji kraj sam skratio da napravim četvrtastu lampu kao i na prednjem kraju, ali je lepše rešenje na drugom skejtu kome nisam skratio zadnji kraj i napravio lampu ispod daske da prati oblik daske.
  • Planirao sam blatobrane, pa sam na adapterima za točkove dodao mesta za šrafljenje. To je učinilo adaptere nepotrebno robusnijim. Kasnije sam shvatio da bih blatobrane često lomio, a bez njih izgleda bolje, pa sam sledeci model pravio sa pojednostavljenim adapterima.
  • Dizajnirao sam kutiju za pogonsku elektroniku zasebno od kutije za baterije. Rezultat su bile kutije različitih dimenzija, pa su šrafovi na dasci postavljeni na različitim odstojanjima. Na drugom modelu sam sve kutije dizajnirao tako da se šrafovi međusobno po dužini udaljeni na 50mm, a svi su na jednakom razmaku po širini. Time sam na dasci dobio dva paralelna reda šrafova na jednakim razmacima, što je doprinelo estetici.
  • Potrudio sam se da učvrstim i indikator napona baterije. Nivo baterije je svakako prikazan na daljinskom upravljaču, pa je nepotrebno ugrađivati i indikator na kutiji pogonske elektronike. Kad se on izbaci, pojednostavljuje se kutija i smanjuje broj žica.
  • Konektor za punjenje baterije sam povezao direktno na bateriju. U slučaju kvara na kablu, može doći do kratkog spoja baterije. Kao predostrožnost treba staviti usmeračku diodu na red sa konektorom kako bi se sprečilo da se struja povuče iz baterije preko tog konektora. Još jedna dobra strana je što time smanjujete maksimalni napon na bateriji prilikom punjenja, pa će se napuniti na manje od 100%, čime smanjujete rizik da se upali ako zaboravite da isključite punjač.
  • Prvi model sa tako pravio da sam kupio pogonsku elektroniku bez daljinskog upravljača i bez mogućosti kočenja. Pravio sam sopstvenu upravljačku logiku koja je zahtevala puno truda sa osrednjim rezultatima. Cena kompletnog rešenja je vrlo povoljna, pa se ne isplati trošiti vreme na to. Jedina bolja stvar koju sam imao sa mojim dizajnom je sirena.

FreeCad 3D modele možete prinaći ovde, a čim završim novi model, postaviću fotografije. Imajte na umu da moj dizajn možete da upotrebite za upravljačku elektroniku i baterije, a za adaptere za točkove bi trebalo sami da dizajnirate prema osovinama koje imate.